Tuesday 28 January 2020

CARA MENGENALI SCAMMER PROGRAM HAJI



CARA MENGENALI SCAMMER PROGRAM HAJI

Setiap tahun kita akan dengar banyak berita tentang penipuan-penipuan dalam urusan ibadah haji. Kadangkala memang dah berhati-hati dan kita pun dah selidik sebijak-bijaknya, namun tertipu juga. Hari ini, kita tak nafikan pengurusan ibadah ini menerusi Tabung Haji adalah yang paling realiable. Kita mungkin tak perlu persoal dan perbincangkannya kerana umum tahu jika surat tawaran datangnya dari pejabat TH, itu confirm legit bukannya scam. 

Namun tidak semua yang terdetik mahu pergi haji hari ini terus boleh pergi tahun ini juga walaupun mereka berduit dan ada masa serta mampu dari segi kesihatan dan akal. INILAH RUANG SCAMMER YANG BESAR iaitu menerusi visa-visa haji alternatif. Kesian orang-orang kampung yang bergadai tanah nak pergi haji last-last duit habis kat scam, kenduri dah buat, hajinya tak pergi-pergi.

Setiap tahun, Arab Saudi akan memberikan quota visa negara kepada pengelola utama negara (Kalau Malaysia, TH lah) dan juga atas kuasa kerajaan Arab Saudi boleh mengeluarkan satu lagi jenis visa yang dipanggil "Courtesy Visa" aka visa furada. Tidak kiralah namanya visa mujammalat ataupun furoda tetapi keduanya merujuk kepada kategori yang sama. 

Nak mudah, begini. Satu visa itu ketentuan yang tetap diberi kepada kerajaan dari kerajaan. Satu lagi jenis visa ini istimewa sedikit. Tahun lepas, imam masjid Al-Nur Christchurch dan ingat lagi polis wanita Superetenden Naila Hassan di Christchurch dijemput menunaikan haji tahun lalu juga dengan jemputan khas. Visa ini visa courtesy. Dia diberikan kepada sesiapa sahaja yang disukai oleh kerajaan Arab Saudi yang biasanya diberikan atas dasar courtesy kepada lazimnya raja-raja, kerabat-kerabat, menteri-menteri, rakan-rakan juga kepada pihak yang kerajaan Arab Saudi rasakan perlu tanpa boleh disangkal sebabnya.

Setiap tahun visa jenis ini dikeluarkan tanpa jumlah yang khusus. Tahun lepas cuma tak sampai 1000 visa dikeluarkan, namun tahun sebelumnya sampai sehingga 5000 visa diberikan. 

Namun, visa courtesy ini yang banyak membuka ruang penipuan. KENAPA? Mudah sahaja, kerana visa ini semua orang boleh mengaku mereka ada visa tapi tak semuanya legit. Kalau visa negara, kita perlu diiktiraf sebagai PJH (Pengelola Jemaah Haji) baru bole buat urusan haji. Ini kami kongsikan bagaimana nak kenali scammer dalam urusan ini yang sebenarnya tak susah mana

1. JIKA ADA YANG GUARANTEE 100% AKAN DAPAT FURADA itu confirm scammer. Cepat-cepat lari, tak payah bincang dah. Tiada siapa atas muka bumi Malaysia ini yang boleh confirm visa furada itu mereka boleh dapat. Yang ada hanyalah, SUMBER dan BERAPA YANG DIPERUNTUKKAN untuk setiap pihak. Itupun, semuanya bergantung kepada budibicara duta Arab Saudi. Dia nak bagi, dia bagilah. Dia taknak bagi, tak payah nak argue. Usaha lagi tahun depan. 

2. Pastikan pengelola pakej anda ialah syarikat yang sah. Tapi ini sekadar guidance sahaja kerana tahun lalu 26 orang jemaah kena hantar pulang tu juga ialah syarikat yang sah dan berdaftar serta berpengalaman juga. 

3. Jika pengelola menjual visa itu dengan harga terlalu murah. Umum tahu, courtesy visa ini percuma. Namun sebenarnya ia tidaklah percuma. Peruntukan visa itu ada harganya. Jika ia lebih murah dari RM10k, ia pasti scammer. Jika harga visa sahaja antara 10-15k itu normal dan ada yang sampai 30k juga pun ada.

4. Point nombor 3 mungkin tidak berkaitan jika syarikat penganjur menawarkan harga secara pakej. Ini panduannya, untuk kita pertimbangkan. Pakej visa courtesy biasanya tidak murah. Paling murah ikut rate tahun lalu ada yang berani buat serendah RM49k++ tetapi setelah kerajaan Arab Saudi menaikkan kos maktab, terus syarikat-syarikat ini terpaksa meminta kos tambahan itu dari jemaah dan akhirnya kos mereka melonjak juga menjadi sekitar 50k-55k. Jika hotelnya berdekatan, harganya akan menjadi sekitar 60-150k pula. Jika terlalu murah, periksa semula kerana scammer mahukan volume kerana mereka tak perlu deliver service. Mereka cuma perlu yakinkan anda, dan bila duit dah kaut mereka akan hilang.
Selain itu, pakej furada MEMANG MAHAL kenapa? visa belum dapat tapi bilik dan penerbangan semua perlu booking dahulu. Semua tu tak boleh booking pakai air liur, itu semua kena pakai duit. Jika tidak, nanti visa dapat tapi flight pun dah habis. Ini masalah CHICKEN & EGGS. Nak beli tiket dulu, sekali visa tak keluar memang burn lah flight ticket. Siapa nak tanggung tu? Ini risiko yang jarang orang tahu. Tapi lain tidak, pengusaha akan masukkan elemen risiko dalam pengiraan kos. Mudahnya, jika pakej setara visa negara yang kena beratur tu lebih kurang sahaja harganya, itu kemungkinan besar scam lah tu.

5. Pergi kepada reputable company yang dipercayai. Mudah sahaja, scammer biasanya jenis syarikat baru daftar hari ini, scam tahun ini dan tutup juga tahun ini. Jika syarikatnya reputable dalam travel dan hanya kerana haji mereka gadaikan prospek dan kepercayaan customer dalam sektor travel yang lain dan kena pindah ofis sebesar-besar ofis. Itu agak mustahil untuk jadi scammer. Kalau kami ni lagi susah nak pindah kerana tanah dan ibupejabat semua bangunan kami sendiri, penat juga nak pindah 6.2 ekar tanah dan bangunan-bangunan ni semata-mata nak scam orang. Tak berbaloi.

6. TOO GOOD TO BE TRUE biasanya NOT TRUE. Hati-hati dengan janji bulan dan bintang. Visa courtesy biasanya berlepas pada bulan Zulhijjah. Kalau ada yang janji visa mereka keluar awal, periksa semula kemungkinan mereka scammer ataupun mereka dapat line terus dari kerabat Arab Saudi (Tapi ramai claim begini). Tapi memang rare sangatlah kalau nak cakap mereka dapat cepat kerana kedutaan akan proses dulu visa negara barulah visa courtesy. 99.9% pasti, visa furada hanya akan diproses selepas visa negara selesai iaitu sekitar hujung-hujung bulan Zulkaedah. Nak masuk bulan haji dah tu.

Semoga membantu semua dalam mencari dan berusaha mengerjakan haji. Tidak kira melalui saluran manapun, yang penting furada bukan potong barisan dan tidak mengambil hak orang lain. Melalu furada mahupun visa quota biasa, semuanya menuju kepada Allah juga. Kerja kita, usahakan kerana usaha untuk melaksanakan rukun Islam itu WAJIB. Jangan cakap tiada masa kerana Allah tahu kita boleh sahaja luangkan masa jika 3 minggu mengerjakan haji itu ditukar menjadi 3 minggu projek RM10 juta. Atau jangan cakap duit nak guna untuk beli perkara bukan keperluan lain dan nak tangguhkan haji walaupun duit dah cukup kerana Allah juga yang beri rezeki itu. Jangan cakap takpe-lah, next year kot...kita belum tahu kita tak lumpuh, atau tak sakit, atau tidak mampu kesihatan kita mengerjakan haji tahun depannya.

Kalau rasa info ini memberi faedah kepada ramai dan mampu menyelamatkan ramai orang dari kena scam, share info ini juga sudah dikira satu kebajikan. 

Salam.

No comments: