Sunday 10 February 2019

TAHUKAH ANDA.

Rupanya ramai yang tersilap. Ramai jemaah umrah ketika sesi ziarah persekitaran Masjid Nabawi, mereka mengatakan imam solat di tempat tinggi. Kata mereka memudahkan para makmum untuk melihat pergerakan imam.
Begini, jika kita pernah masuk ke saf depan Masjid Nabawi (Raudah), pasti akan perasan ada satu ruangan yang tingginya paras kepala orang dewasa. Di atas sana biasanya akan ada orang solat sekitar 5 orang begitu. Orang awam tak boleh naik, ada polis yang menjaga tangganya.
Sebenarnya, itu bukan tempat imam solat. Ia adalah tempat bilal melaungkan azan dan mereka juga solat di atas sana. Jika kita perasan setiap kali imam mengangkat takbir untuk rukuk, sujud dan pertukaran rukun yang lain, ada suara nyaring mengulangnya di hujung? Ya, itu suara pak bilal.
"Allaaahu Akbar," kata pak imam.
"Allaaaaaaahu Akbar," laung pak bilal mengulangnya dengan nyaring.
Di Masjid Nabawi ini ada seramai 17 orang tukang azan semuanya. Ketika raya puasa dan raya haji, mereka akan berkumpullah atas sana mengetuai bacaan dan lafaz takbir.
Tempat itu digelar 'Mukabbariyyah', ia berada dalam kawasan Raudah. Baru dibina pada zaman Sultan al-Asyraf Saifuddin Qaitbay, sekitar tahun 872 hingga 901 hijrah. Maksudnya ia merupakan binaan baru, bukan dari zaman Nabi ﷺ.
"Jadi kalau begitu, imamnya solat di mana?" Mesti soalan ini yang sedang bermain di fikiran jemaah semua ya.
Imam akan mengetuai solat di Mihrab Nabi ﷺ yang berada dalam Raudah. Kedudukannya adalah di antara Mimbar Nabi ﷺ (tempat imam berkhutbah) dengan Makam. Orang lelaki yang masuk ke Raudah pasti akan perasan satu sudut yang mana ada polis menjaganya. Siap dilengkapi dengan beberapa set mikrofon.
Para jemaah lelaki boleh ambil peluang untuk solat di saf hadapan. Sekali pakej barisan paling depan dan dalam Raudah. Kiranya 2 dalam 1. Usaha untuk datang awal sikit. Kita rebut kelebihan saf pertama, إن شاء الله Besar kelebihannya.
Sekarang kita sudah tahu di mana kedudukan imam dan bilal ketika solat berjemaah.Kongsikan info ini kepada sahabat diluar sana.
oleh:
Srikandi Umrah
Nota:
A: Mukabbariyyah (tempat Muazzin)
B: Mihrab Nabi SAW (tempat imam solat)

No comments: